Is zonnebloempitten eten gezond?

Benieuwd of het gezond of juist ongezond is om zonnebloempitten te eten? Wij leggen hieronder uit waarop je moet letten bij het consumeren van producten, en waarom de score van zonnebloempitten op de schaal van suiker relatief laag scoort en op de schaal van vet relatief hoog.

Natuurlijk zijn er nog andere dingen om op te letten, zoals te veel zout of te weinig vitaminen en mineralen. De eerdergenoemde drie hoofdpunten zijn echter belangrijke bepalingen om uit te vinden of iets gezond of ongezond is. Kijk daarom hieronder naar de hoeveelheid suiker en verzadigd vet in zonnebloempitten en bepaal of je hiermee een goede verhouding in de Schijf van Vijf opbouwt in je dieet.

 

Is het eten van zonnebloempitten gezond?

Het belangrijkste bij een gezond dieet blijft dat je moet matigen in bepaalde stoffen. Zo is het slim om erop te letten dat je niet te veel suiker of verzadigd vet inneemt per dag. Probeer bijvoorbeeld niet meer dan 25 gram suiker en 20 gram verzadigd vet aan producten per dag in te nemen. Zorg daarnaast ook dat je gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf en dat je niet te veel eet en drinkt op een dag.

 

Suiker

Suiker is op zich niet slecht, maar ook te veel (meer dan 25 gram per dag) is nooit goed. Het vergroot de kans op overgewicht en daardoor diabetes type 2. Over het algemeen zit je met het eten van zonnebloempitten behoorlijk laag, omdat 100 gram zonnebloempitten ongeveer 0 gram suiker bevat. Dit betekent dat je per portie van 100 gram Zonnebloempitten ongeveer 0 gram suiker binnen krijgt. Dit is in totaal 0 procent van je dagelijkse maximum aan suiker.

 

Verzadigd vet

Vooral verzadigde vetten dienen beperkt te worden om een gezond leven te lijden qua voeding. Probeer niet meer dan 20 gram verzadigd vet per dag binnen te krijgen. Bij het eten van zonnebloempitten zit je relatief hoog op deze schaal, omdat 100 gram zonnebloempitten ongeveer 5.5 gram vet bevat. Dit betekent dat je per portie van 100 gram Zonnebloempitten ongeveer 5.5 gram suiker binnen krijgt. Dit is in totaal 27.5 procent van je dagelijkse maximum aan verzadigd vet.

 

Schijf van Vijf

Zorg verder dat je bij het uitzoeken van gezonde voeding genoeg gevarieerd eten en drinken binnen krijgt. Daarvoor is de Schijf van Vijf een handig hulpmiddel. Probeer tijdens iedere maaltijd iets uit de Schijf van Vijf te eten om zo gezond mogelijk te leven. Dit is dus niet alleen afhankelijk van een individueel ingrediƫnt als zonnebloempitten, maar van de samenstelling van gehele maaltijden en je dagelijkse voedingspatroon.

 

Voedingswaarden van zonnebloempitten

Per 100 gramPer portiePercentage
Energie (kcal)62962927.9% van ADH
Water (gram)440.2% van ADH
Eiwit (gram)272748.2% van ADH
Koolhydraten (gram)10.510.55.2% van ADH
Suiker (gram)000% van aanbevolen dagelijkse maximum
Vet (gram)535358.8% van aanbevolen dagelijkse maximum
Verzadigd vet (gram)5.55.527.5% van aanbevolen dagelijkse maximum
Onverzadigd vet (gram)12.512.5x
Meervoudig onverzadigd vet (gram)34xx
Cholesterol (milligram)00x
Vezels (gram)4.54.512.8% van ADH

ADH staat als afkorting voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid en geeft in dit geval een indicatie van hoeveel procent van de hoeveelheid van deze stof wordt ingenomen met een portie.

Is zonnebloempitten eten gezond?
Schuiven naar boven